כלי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית

בשנים האחרונות הולכים ומתפתחים כלי חיפוש חדשים למידע אקדמי. כלים אלה משלבים במקרים רבים אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית. פיתוחם המואץ של כלים אלה בתקופה האחרונה התאפשר בזכות שילוב של שני גורמים עיקריים: הגורם הראשון הוא כוח מחשובי  - המחשבים של ימינו הם חזקים מספיק על מנת לעבד כמות גדולה של מידע בזמן קצר מאוד. הגורם השני הוא היקף המידע הפתוח ההולך וגדל בצורה משמעותית. הכלים החדשים מבוססים על עיבוד כמות גדולה של מידע בזמן קצר, ולצורך כך המידע חייב להיות נגיש.

כלי החיפוש החדשים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: כלי חיפוש המבוססים על מידע ביבליוגרפי, וכלי חיפוש המבוססים על טקסט. עיקרון החיפוש המבדיל אותם מאלגוריתם החיפוש של מאגרי המידע הקלאסיים, הוא בכך שהחיפוש בהם אינו מבוסס על מילות מפתח. כלי החיפוש מבוססי המידע הביבליוגרפי מאתרים מאמרים דומים למאמר או מאמרי בסיס שהוזנו לתוכם על סמך מידע על המאמרים שהם ציטטו, ו/או על סמך המאמרים המצטטים אותם. כלי החיפוש מבוססי הטקסט מנתחים טקסט שהוזן לתוכם, וממנו מזהים את הנושאים העיקריים בהם הוא עוסק, ומחפשים טקסט דומה בטקסטים אחרים אותם הם מכסים במאגר.

להלן קישורים למגוון כלים משני הסוגים. כל הכלים חינמיים או מציעים תכנית בסיסית בחינם. קישור לכלים מבוססי טקסט, קישור לכלים מבוססי מידע ביבליוגרפי. במהלך תכנית ההדרכות יהיו מפגשים שיעסקו בהסבר והדגמה של השימוש בכלים מסוג זה.